Verbeteren van Kwaliteit

De acht umc’s werken samen aan het realiseren van de gezamenlijke ambitie in Topaas: verbeteren van uitkomst en ervaring van onze patiënten. In het programma Verbeteren van Kwaliteit staat het leren ván en mét elkaar centraal: bundeling van expertise en uitwisselen van ervaring en goede praktijken. Voor versnelling van succesvolle (lokale) slagvaardigheid.

Doelen Verbeteren van Kwaliteit

Het samen werken aan aantoonbare verbetering doen we voor twee speerpunten:

  • De patiënt als partner: versterken van de betrokkenheid van de patiënt (en familie/netwerk) – waar gewenst diens regie – bij zijn behandeling en zorg, én bij de verbetering ervan.
  • Interprofessionele samenwerking: leveren van zorg en verbeteren ervan als gezamenlijke verantwoordelijkheid van álle betrokken professionals in umc’s, ketens en regionale netwerken. 

De umc's hebben twee patiëntengroepen gekozen waarin zij primair aan de verbetering werken:

  • Oncologie
  • Chronische aandoeningen (zoals chronisch nier- en leverfalen, multiple sclerosis)

Goede praktijken uit umc’s, eerder werk van het NFU-consortium Kwaliteit van Zorg en resultaten in de vijf programma's binnen het Citrienfonds worden benut. In elk verbetercluster tonen de deelnemende umc’s onderling tenminste elk halfjaar hun vorderingen. Door de organisatie van gezamenlijke activiteiten, bijeenkomsten en/of leernetwerken jagen we uitwisseling en verbetering aan.

Zorgevaluatie

Om de verbetering aan te tonen brengen we als umc’s de uitkomsten en ervaring in beeld. Deze (zorg)evaluatie wordt gefaciliteerd, en vindt plaats aan de hand van de volgende stappen:

  • Welk informatie is nodig voor het betreffende doel van het verbeterthema/project en welke data is hiervoor op dit moment beschikbaar?
  • Hoe kun je deze data efficiënt genereren?
  • Hoe kan uit deze data bruikbare informatie verkregen worden om te sturen of te evalueren?
  • Leiden de ingezette activiteiten ook tot verbetering van de uitkomsten van zorg?

Dataverzameling, analyse en rapportage doen de umc’s zelf. Het resultaat van onze (gezamenlijke) verbetering leggen we vast en ontsluiten we in nationale en internationale presentaties en wetenschappelijk publicaties. 

Verbeterclusters

Verbeterclusters legenda

Het gezamenlijk werken aan verbetering vindt plaats op geleide van de lokale verbeterambities van de umc's. Umc's ontmoeten elkaar rond thema's in diverse verbeterclusters. 

Samen beslissen

De patiënt als partner

Een jonge vader wil een complexe knieoperatie ondergaan zodat hij  later mogelijk toch nog met zijn zoontje kan voetballen. Een dame van 82 jaar wil, koste wat het kost, graag over drie maanden de geboorte van haar eerste achterkleinkind meemaken. Voor iedere individuele patiënt spelen andere aspecten een rol bij het kiezen van een behandeling.

Dit drijft zorgverleners om met hun patiënten te spreken over hun persoonlijke situatie en voorkeuren.  Hoe kunnen ervaringen van medisch specialisten andere collega’s stimuleren om verder in te zetten op samen beslissen? Hoe geef je de toerusting van zorgverleners in samen beslissen vorm? Hoe kan het EPD worden benut? En hoe evalueren we samen beslissen in de praktijk van de zorg?

Met deze en andere vragen gaan de deelnemende umc’s aan de slag. Het Erasmus MC en het MUMC+ zetten bijvoorbeeld in op de implementatie van Samen Beslissen in twee zorgprocessen, en zij participeren daarbij tevens in het implementatieprogramma Beslist Samen!

Deelnemende umc’s

Contactpersoon
dr. Marion Verduijn

Peer support

Interprofessionele samenwerking

Goede opvang voor de patiënt en zijn of haar naasten is bij een patiëntveiligheidsincident van cruciaal belang. Maar ook goede collegiale opvang voor zorgprofessionals is een aandachtspunt. Vanuit deze drive werken clinici en stafadviseurs kwaliteit uit zes umc’s samen om georganiseerde collegiale opvang en nazorg. uit te rollen in hun umc.

Zorgprofessionals krijgen in hun loopbaan bijna allemaal te maken met een ernstig patiëntveiligheidsincident. De impact op hun professioneel en persoonlijk functioneren kan soms zo groot zijn dat tijdelijk extra ondersteuning nodig is. In verschillende umc’s worden daarom stappen gezet voor het opzetten van peer support.

De betrokken umc’s willen de aanwezige kennis en ervaring uitwisselen en benutten voor versterking en versnelling van lokale activiteiten. Zoals uitwisseling rondom de implementatie en praktische werkwijze van een peer support systeem, plan van aanpak, protocollen en procedures,  het werven en trainen van peer supporters en juridische aspecten. Ook bepalen zij samen de wijze waarop zij de behoefte aan en impact van collegiale ondersteuning kunnen monitoren.

Deelnemende umc’s

Contactpersoon
dr. Loes Schouten

Redesign van zorgprocessen op basis van uitkomsten

Interprofessionele samenwerking

Hoe organiseren we de zorg zó dat teams hun gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de beste uitkomsten van zorg kunnen nemen? Zeven umc’s wisselen hun aanpak uit om interprofessionele teams op basis van uitkomsten van patiënten hun zorgprocessen in te richten op meer waarde voor de patiënt.

In de umc’s werken verschillende aandoeningsgerichte teams aan de (her)inrichting van zorgprocessen op basis van klinische- en patiëntuitkomsten. In dit verbetercluster vindt uitwisseling plaats tussen deze (klinische) teams; zij spiegelen onderling het design en redesign van behandel- en zorgprocessen, en de inrichting van verbetercycli en uitkomsten. Daarnaast wisselen umc’s hun kennis en gehanteerde methoden rond de aansturing van value-based health care uit.

 

Ook in Topaas: in het programma Sturen op Kwaliteit worden uitkomstensets bepaald voor diverse aandoeningen waaronder Schisis en Moeder & Kind.

Deelnemende umc’s

Contactpersoon
Mireille Pluijgers, MSc, arts

Teamsamenwerking

Interprofessionele samenwerking

De medische zorg voor patiënten in ziekenhuizen is in de loop der jaren  complexer geworden. De specialistische zorg neemt  toe en de inhoudelijke expertise wordt omvangrijker. Bij één patiënt zijn meestal meerdere zorgverleners betrokken. Dit stelt hoge eisen aan het teamwerk van zorgprofessionals. Goede teamtraining is daarbij onontbeerlijk.

Binnen de umc’s vinden verschillende vormen van teamtraining plaats. Binnen het VUmc loopt bijvoorbeeld het trainingsprogramma TeAMS, een verplichte training voor alle medisch specialisten. In dit programma worden complexe situatie en het multidisciplinair overleg interprofessioneel getraind. In andere umc’s wordt bijvoorbeeld gerichte scholing in Crew Resource Management (CRM) aangeboden.. De deelnemende umc’s willen de teamtraining voor zorgprofessionals in eigen huis versterken en hierbij van elkaar leren. Wat maakt een teamtraining tot een goede training, welk onderwijsmateriaal is voor deze trainingen binnen de samenwerking van de umc’s beschikbaar? En wat is nodig om een teamtrainingsprogramma breder uit te rollen? Deze vragen staan centraal in dit verbetercluster.

 

Ook in Topaas: in het Programma Sturen op Kwaliteit wordt stuurinformatie ontwikkeld waarmee onder meer teamfunctioneren systematisch kan worden gemonitord.

Deelnemende umc’s

Contactpersoon
Mireille Pluijgers, MSc, arts

Contact

Heeft u vragen over het programma of over de verbeterclusters?

Neem dan contact op met:

drs. Mireille Pluijgers
Programmamanager
m.j.g.f.pluijgers@lumc.nl

Of via 030-273 9644